Hero image songfestival

Eurovisie Songfestival laat Nederland weer meedenken

29 okt. 2020

Opnieuw is de creativiteit van tientallen Nederlanders ingeroepen om van het 65e Eurovisie Songfestival in 2021 een groot succes te maken. Vorig jaar rond deze tijd stond de zogenaamde 'Magic 100' aan de basis van het Eurovisie Songfestival-concept. Dit heeft in de uitwerking geleid tot het thema Open Up.

Om juist in deze uitdagende tijd tóch een historisch Eurovisie Songfestival te organiseren, is deze week weer een online co-creatie sessie gehouden met een afvaardiging van de Magic 100.

Een van de grootste uitdagingen waarvoor de input van de Magic 100 is gevraagd is hoe we Nederland en Europa maximaal kunnen betrekken bij het songfestival als er volgend jaar mei nog steeds beperkingen zijn rondom grote evenementen.

Tijdens de sessie is gesproken over hoe je fysieke activiteiten op een creatieve manier kunt vervangen door virtuele, welke alternatieve mogelijkheden gaststad Rotterdam kan oppakken en hoe we de energie van de shows nog beter in de huiskamer thuis kunnen krijgen, als er minder publiek aanwezig kan zijn in de zaal.

Volgens Fronteer – de organisatie die de sessies heeft begeleid – heeft dit opnieuw geleid tot een rijke opbrengst aan ideeën die de komende periode worden uitgewerkt.

“Volledig in lijn met de slogan Open Up hebben we ons ook opengesteld voor nieuwe energie, frisse ideeën en creatieve invalshoeken van buitenaf. De input van de Magic 100 was waardevol en heeft ons opnieuw geïnspireerd hoe we van de deze komende editie hoe dan ook een historisch evenement van én voor Nederland, en van én voor Europa kunnen maken,” aldus Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival. “We zitten nu in een fase waarin we alle plannen tegen het licht houden en kijken ernaar uit om die plannen in de eerste maanden van het nieuwe jaar met Nederland te delen.”