Hero image songfestival

Eurovision: Europe Shine a Light trekt meer dan 70 miljoen kijkers

26 mei 2020

Eurovision: Europe Shine a Light, het programma dat op zaterdag 16 mei werd uitgezonden in plaats van de grote finale van het Eurovisie Songfestival, is door 73 miljoen kijkers in 38 landen* bekeken.

De show, die een eerbetoon bracht aan de liedjes en artiesten die zouden deelnemen aan het Eurovisie Songfestival 2020, is door een klein team in zes weken tijd geproduceerd.

Het hoogste aantal kijkers voor Europe Shine a Light was in Italië, waar 3 miljoen kijkers de volledige show op een aantal Rai-kanalen bekeken. 2,4 miljoen kijkers zagen de show in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk op respectievelijk NPO1 en BBC One. Het Russische Channel One registreerde ook gemiddeld 2,1 miljoen kijkers.

De alternatieve Eurovision-show van dit jaar was ook een groot succes bij een jonger publiek. 20% van de kijkers was 15 - 24 jaar oud, bijna het dubbele van het gemiddelde van de zenders op prime time (11%).

Vanwege het ontbreken dit jaar van het Eurovisie Songfestival kregen fans dit jaar ook online veel programma’s aangeboden. Nieuwe online programma’s zoals de Eurovisioncalls met NikkiTutorials, de Eurovision Song Celebration en de Eurovision Home Concerts zorgden ervoor dat het officiële Eurovision YouTube-kanaal tussen maart en mei 53 miljoen unieke kijkers wist te trekken **. 74% van de kijkers op YouTube was onder de 35 jaar oud.

Tijdens de uitzending van Europe Shine a Light werd aangekondigd dat het Eurovisie Songfestival volgend jaar in Rotterdam terugkeert. 

* Bron: resultaten geproduceerd door EBU en gebaseerd op gegevens van Glance en relevante partners. Marktgegevens zijn niet beschikbaar in alle gebieden die de show uitzenden.
** Bron: YouTube Analytics; Eurovisie Songfestival-kanaal, 1 maart - 17 mei 2020 / Social; Instagram, Facebook, Twitter officiële ESC-accounts, 1 april - 17 mei 2020.